Nieuw lokaal
20 september 2024 - eerste steen
Onder toeziend oog van mensen van de gemeente, leden van de vzw, leiding, oud-leiding en oprichters van de vzw Yves en Rudy vindt de ceremoniële eerste steenlegging plaats. De pers wordt uitgenodigd om dit plechtige moment vast te leggen.
+- 10 jaar na de eerste gesprekken zullen nu dus de eerste resultaten effectief zichtbaar worden. Het nieuwe lokaal is niet langer een droom maar wordt werkelijkheid!
Kort na de eerstesteenlegging beginnen ook de grondwerken op het terrein aan de Wallebosstraat. Tegen eind december zou er een water- en winddicht gebouw moeten staan.
juni 2024 - Aannemer gekozen
Witte rook op het gemeentehuis! De offertes van de aannemers zijn teruggekomen en waren deze keer wel binnen de raming.
Er wordt gekozen om Beeuwsaert construct BVBA aan te stellen om de ruwbouw te realiseren.
Een grote stap in de goede richting!
Begin 2024 - 9 offertes, maar...
We zijn intussen begin 2024. De gemeente ontvangt van 9 verschillende aannemers een offerte.
Helaas zitten alle 9 de offertes opnieuw fors boven de raming.
De gemeenteraad besluit om de raming met 50% naar omhoog te trekken. Alle aannemers wordt gevraagd terug een offerte door te sturen die het bedrag van de raming niet overschrijdt.
20 november 2023 - goedkeuring ruwbouwwerken
Op de gemeenteraad van 20 november 2023 nam de gemeenteraad de beslissing om het ontwerp, de lastenvoorwaarden, de raming en de gunningswijze van de ruwbouwwerken goed te keuren.
Er werd een nieuw aanbestedingsdossier uitgestuurd naar verschillende aannemers.
20 december 2022 - budget opgetrokken
Door de gestegen materiaalkost bleek het niet langer realistisch om een degelijk en voldoende ruim lokaal te zetten met het huidige budget. De gemeenteraad besliste om het budget op te trekken en het project zo nieuw leven in te blazen.
Ook het plan zelf werd opnieuw bekeken en aangepast om kostenefficiënter te zijn. Zo werd er onder andere gebruik gemaakt van panelen met standaardafmetingen voor de buitenmuren in plaats van op maat gemaakte grootte.
1 februari 2022 - geen inschrijvingen op aanbesteding
Een eerste tegenslag in het project.
Ondanks de vele inspanningen heeft er geen enkele aannemer ingetekend op het aanbestedingsdossier voor de ruwbouw.
Reden blijkt de kostprijs te zijn. Het vooropgestelde budget bleek voor alle aangeschreven aannemers onvoldoende te zijn.
Terug naar de tekentafel!
september 2021 - architectenbureau CAS & goedkeuring dossier
Met het aanstellen van architectenbureau CAS kon ook het opmaken van de plannen beginnen.
Leden van de vzw, ouders, leiding en oud-leiding gingen samen met de architecten aan de slag om binnen het budget de noden van de scouts in een mooi gebouw te gieten. Geen eenvoudige opdracht!
Daarnaast werd rond deze periode ook het aanbestedingsdossier voor de ruwbouw goedgekeurd op de gemeenteraad.
Het nieuwe lokaal kwam nu echt dichterbij...
19 april 2021 - definitieve raming
Het vele werk van de vzw loont. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 wordt het nieuwe lokaal een puntje in het nieuwe meerjarenplan van de coalitie.
Op 19 april 2021 wordt de definitieve raming van het nieuwe lokaal, opgesteld door de gemeente, besproken. Hierin valt te lezen wat het budget is dat besteed zal worden aan de nieuwe gebouwen en wordt ook een schatting gemaakt van hoeveel geld naar welk onderdeel zal gaan.
29 APRIL 2016 - VZW 'NELE'
Geboorte VZW 'Nele'
25 leden van de algemene vergadering en 10 bestuurders.
VZW 'Nele' was opgericht en ready to rumble.
Het doel van de vzw werd het ondersteunen van de scouts, het onderhouden van de huidige lokalen en het bouwen van nieuwe lokalen.
Eerste verwezenlijkingen
De leden van VZW 'Nele' zaten niet stil tijdens hun eerste levensjaar.
Zo werd een gebruiksovereenkomst met de gemeente verkregen voor het terrein aan de voetbal. Daarnaast werd ook het huidige lokaal onderhouden. De deurklinken werden vervangen, de afvoer werd ontstopt en het toilet werd hersteld.
Ook de eerste financiële activiteiten zagen hun levenslicht.
Zo werd een tombola gedaan tijdens het jaarlijkse spaghettifestijn, werden het taartenbuffet en de cocktailbar bemand tijdens de respectievelijke kinderfuif en normale fuif en werd de organisatie van de BBQ als afsluiting van het scoutsjaar volledig door de vzw getrokken.
Ook de eerste werkgroep rond de nieuwe lokalen werd in 2016 reeds opgericht...
2014 - Start gesprekken opstart VZW
Nood aan nieuwe lokalen
Iedereen die de afgelopen jaren ons lokalen aan de Steenweg eens bezocht heeft, weet dat de huidige lokalen niet meer in lijn liggen met de grootte van onze scoutsgroep. Niet onlogisch want deze lokalen vieren in 2025 hun 29e verjaardag en waren toen gebouwd voor slechts een 80-tal leden. Intussen hebben we jaarlijks 200+ inschrijvingen...
Geëngageerde ouders
3 leden van de toenmalige ouderraad wouden zich samen inzetten om Scouts en Gidsen 'Nele' Asper te voorzien van nieuwe lokalen. Marleen De Ruyck, Yves Van Leirberghe en Rudy Bryon beraadden zich over de beste manier om dit aan te pakken en kwamen uiteindelijk uit op een vzw.